Стартап — це новостворена компанія, яка націлена на швидке зростання.
Але чому стартап повинен бути націлений на швидке зростання? Подивимося на стартап очима інвестора з венчурного фонду: венчурний інвестор хоче вкластися у компанію, яка в майбутньому стане єдинорогом (тобто коштуватиме понад 1 мільярд доларів, тому що приноситиме понад 100 мільйонів прибутку в рік), і зробить це за 5-10 років, принісши інвестору понад 10 000% прибутку.
Танцюючи від цього визначення, ми можемо обрахувати з якою швидкістю повинна рости компанія, щоб вона була цікава інвесторам. Математика показує, що якщо компанія починає з 1000 доларів оціненої вартості (тобто приносить 100 USD прибутку в рік) та росте на 7% у тиждень, то за 4 роки вона коштуватиме:
тобто приблизно 1,3 мільярда, або якщо компанія ростиме на 2,75% у тиждень, то за 10 років вона буде коштувати
тобто приблизно 1,3 мільярда. Отже компанія має рости щонайменше на 2,7-7% в тиждень, місяцями, щоб бути цікавою для венчурного інвестора.
Таким чином, основна метрика — це ріст прибутку. Ця метрика має бути щонайменше 2,7% в тиждень, кожного тижня, упродовж місяців та років.
Для цього, щоб стабільно демонструвати 2,7-7% росту в тиждень, стартапери шукають таку річ, яку називають «Відповідність Продукта Ринку» (Product Market Fit, PMF), яка означає що нові споживачі приєднуються та залишаються без значних зусиль, а прибуток залишається стабільно високим, що дозволяє відносно легко рости.
Більшість стартапів ніколи не знаходять цю ВПР, помираючи задовго до того, як виходять на стабільний ріст. Таким чином основна метрика у них залишається на нулі, або близько до нього. Тому першочергове завдання стартапа — знайти ВПР.
Ось цей процес пошуку ВПР та створення основи для росту майбутньої компанії і називають «стартап» (startup — запуск, пускач), тобто процес запуску складних механізмів чи систем, або механізм який запускає більший механізм. Напр. складні та великі двигуни часто мають менший та простіший допоміжний двигун — пускач, завданням якого є розкрутити основний двигун, щоб він вийшов на робочі обороти. Роль стартапу абсолютно така сама — це маленька компанія, завданням якої є розкрутити велику компанію.
Отже для стартапа, який ще не знайшов ВПР, основним завданням стоїть пошук ВПР. Пошук ВПР може зайняти тривалий час, що коштує чимало грошей, тому другим основним завданням є пошук фінансування. Це може бути вихід на беззбитковість або навіть на прибутковість за рахунок власник коштів, метод відомий як «bootstraping» («самовитягування»), або пошук інвестора-янгола, який вкладе гроші у стартап на етапі ідеї. Я не торкатимуся теми пошуку фінансування для стартапа у цій статті.
Стартапу потрібно знайти невідомі такому рівнянні: якщо ми зробимо продукт або надамо послугу P, при собівартості X, то Y людей у рік куплять його по ціні Z, так що
Таким чином, потрібно знайти:
Для економії часу, можна відразу відкинути ідеї, у яких:
Для пошуку продукту P та виявлення кількості потенційних покупців, щоб знайти потенційну ВПР, можуть бути корисні наступні метрики:
Після запуску продукту, стартап може відстежувати продажі продукту чи користування послугою, з яких можна вже обчислити основну метрику: прибуток, та його ріст:
Собівартість можна грубо розкласти на такі витрати:
Таким чином собівартість одиниці продукту можна порахувати як:
Як правило, компанія не має можливості впливати на податки T чи доплати D, напр. ПДВ 20% в Україні знімається безумовно, тому метрики для відстеження податків чи доплат не потрібно створювати.
Виробничі витрати є специфічними для кожного окремого бізнесу. Відповідно, для кожного бізнесу потрібні свої, специфічні метрики. Для стартапу важливо щоб витрати на одиницю продукції були низькі та значно падали при масштабуванні, інакше створення єдинорога потребуватиме великих обігових коштів, які потрібно буде брати в кредит, або залучати інвесторів за значну долю в компанії. Якщо не стежити за витратами на одиницю продукції, то можна створити єдинорога, але володіти ним буде інвестор, а не стартапер. Можна використовувати такі загальні метрики:
Постійні витрати важливі C, і бажано звести їх до мінімуму, тому що вони легко можуть вбити компанію при тимчасовому провалі у попиті. Для відстеження постійних витрат можна використовувати метрики:
Витрати на отримання клієнта можуть бути розкладенні на:
Пряма реклама для єдинорогів, орієнтованих на роздрібний ринок, протипоказана через просту математику. Припустимо, що ціна отримання відвідувача через рекламу складає 1 долар. Нехай, після проходження через лійку продаж, тільки 1 з 40 приведених відвідувачів купує ваш продукт, таким чином ціна клієнта складає 40 доларів. Нехай для створення єдинорога, за десять років вам потрібно обслужити 100 мільйонів клієнтів. Тоді вартість реклами складе:
Тобто вам доведеться створити чотири єдинороги комусь іншому, перш ніж ви створите єдиноріг для себе.
Але, реклама може добре працювати, якщо єдиноріг обслуговує великих споживачів, таких як великий бізнес чи багаті клієнти. У такому випадку, 40 доларів, витрачених на рекламу, не гратимуть ніякої ролі, якщо ціна контракту наприклад 400 тисяч.
Для відстеження витрат на рекламу, можна використовувати метрики:
Прямі продажі мало придатні для єдинорогів, через високі витрати на комісійні. Напр. Groupon, сервіс купонів на знижки, який використовував прямі продажі, хоч і став єдинорогом, але заслужив славу такого сервісу, який вбиває бізнес своїх клієнтів.
Прямі продажі працюють у великому бізнесі, де високі витрати на прямі продажі компенсуються великими сумами контрактів, але такі угоди укладаються місяцями, тому щотижневі метрики тут мало придатні.
Маркетинг — по простому, це те що приводить клієнта постійно, і з мінімальними витратами. Для прикладу, якщо продавець звертається до клієнта особисто, то вивіска на магазині працює постійно, навіть коли продавець спить. Почепити вивіску на магазин коштує значно дешевше, ніж платити продавцю зарплату та комісію за відвідування клієнтів та генерування продаж. Якщо продавець питає потенційного клієнта «чи є у вас ця проблема, яку ми можемо вирішити?», то маркетолог нашіптує «коли у вас буде ця проблема, зверніться до нас».
Через те що у стартапів немає грошей на рекламу, а також через те що єдинорогу потрібні мільйони чи навіть сотні мільйонів клієнтів, стартапери мають бути надзвичайно креативними у маркетингу. На жаль, віддачу від витрат на маркетинг дуже важко відстежити. Згрубша, можна відстежити тільки скільки людей почули, прочитали, побачили ваші маркетингові матеріали. Якщо відомо скільки потенційних клієнтів є на тисячу населення у різних вікових категоріях чи інших сегментах, то можна приблизно порахувати також витрати на приведеного клієнта, але приблизна оцінка мало допомагає при щотижневому прийнятті рішень.
Для відстеження маркетингових витрат можна використовувати такі метрики:
Чутки можуть бути найдешевшим способом маркетингу для стартапу, але вони вимагають створення виняткових продукту чи послуги. Настільки виняткових, що клієнти вважатимуть вартим витрати свій особистий час щоб розказати чи порадити іншим про ваш продукт чи послугу. Створити такий винятковий продукт чи послугу дуже складно, через високу конкуренцію, але венчурні інвестори радять використовувати лише чутки як основний метод маркетингу, через а) дешевизну маркетингу, б) задоволених клієнтів, які надовго залишаються клієнтами, в) три нових клієнти, яких у середньому приводить кожен задоволений клієнт, що створює експоненційний ріст, потрібний стартапу.
Відстежувати чутки важко, хоча й можливо якщо дискусія ведеться в інтернеті, тому простіше відстежувати кількість дуже задоволених клієнтів. Для відстеження чуток можна використовувати наступні метрики:
Продажі вирішують все, але тільки якщо продажі приносять прибутки. Дуже легко наростити продажі, якщо продавати щось, що коштує 10 доларів, за 9 доларів. Дуже важко, або неможливо, продати за 10 доларів те, що у конкурента коштує 5. Якщо стартап успішний, то на ринок підтягнуться конкуренти, які будуть пропонувати нижчу ціну, можливо навіть собі у збиток. З іншого боку, використовуючи найновіші досягнення, недоступні конкурентам, стартап може пропонувати ціну в рази нижчу за ціни конкурентів, таким чином створюючи надзвичайно задоволених клієнтів.
PS.
«Не потрібно бути експертом по стартапам, потрібно бути експертом по користувачам та їхній проблемі. Створіть щось таке, що користувачі хочуть.» (YCombinator)
Хто вміє, той робить — хто не вміє, той учить. (народ)